Parkeertoren Ledeberg eind 2018 klaar
[ terug
]
|
Parkeertoren Ledeberg eind 2018 klaar: mooi ontwerp maar ingewikkelde tariefregeling
De nieuwe parkeertoren aan de B401 in Ledeberg krijgt een unieke regeling: de dichtste bewoners en pendelaars die fietsen of trammen, krijgen voorrang. Gebruikers van de zondagsmarkt in Ledeberg ook. Het boomeranggebouw met 500 plaatsen moet er eind 2018 staan.
De nieuwe parkeertoren naast de B401 in Ledeberg komt in een stroomversnelling. Eind volgend jaar starten de werken op de parking voor interieurzaak Speurder. Tegen eind 2018 moet de toren er staan: een hoekige boomerangvorm met zes verdiepingen, 500 plaatsen en een groene gevel.
Speciaal voor de toren heeft de Stad een nooit eerder gebruikt tariefregime bedacht. Het werd gisteren voorgesteld aan de bewoners van Ledeberg. “Een moeilijke evenwichtsoefening", zegt Filip Watteeuw (Groen), schepen van Mobiliteit. “Het is geen parkeergebouw voor één groep mensen, maar voor veel verschillende gebruikers. We willen dat zowel pendelaars, werknemers als bewoners er terecht kunnen. Daarom is een complex maar doordacht tarievenbeleid nodig.”
Bewoners die binnen een kilometer rond de toren wonen, krijgen voorrang. Zij kunnen als enige een abonnement nemen om dag en nacht in de toren te parkeren. De kostprijs: 500 euro voor een jaar. "Schappelijk", volgens Watteeuw. “Een garage huren kost meer.” Bewoners die hun auto enkel ’s nachts en in de weekends willen parkeren, kunnen dat aan 150 euro per jaar. Per domicilie is ook meer dan één abonnement mogelijk.
Ook nieuw is dat pendelaars een speciaal park-and-ridetarief krijgen. Wie zijn auto in de toren parkeert en verder naar het werk reist met het openbaar vervoer of de fiets, kan een jaarbonnement kopen voor 350 euro. Voorwaarde is wel een attest dat bewijst dat de werkplek minstens een kilometer van de toren ligt. Het abonnement is ook maar vijf dagen per week geldig. En enkel overdag.
Ook pendelaars die af en toe willen parkeren en naar het werk fietsen of trammen, zullen dat kunnen. Er komt een park-and-rideticket van 2 euro per dag. Goedkoop, maar wel moeilijk te controleren. Ook hier is een attest van de werkgever nodig. Er wordt nog gesleuteld aan een systeem. "Mogelijk met een app voor de smartphone of een chipkaart", klinkt het.
Bezoekers van Ledeberg of Gent of mensen die in de buurt werken, zullen ook gewoon op de klassieke manier kunnen parkeren. Het tarief wordt 1,40 euro per uur. Eén euro minder dan in de centrumparkings. Een dagabonnement voor vijf dagen, van 7 tot 19 uur, zal 935 euro kosten. Dat is hetzelfde tarief als in de andere stadsparkings. Speciaal voor de zondagsmarkt op het Ledebergplein wordt een goedkoop tarief ingevoerd van 0,50 euro per uur.