Viaduct B401 te Ledeberg: afbreken of niet?

[ terug ]    

 

Wordt het viaduct B401 te Ledeberg afgebroken of niet?

 

Afbreken of niet? De Stad bestelt een studie van 200.000 euro over de toekomst van het viaduct van de B401 aan de Zuid. De droom om het Zuidpark uit te breiden en de autostroom op het viaduct af te snijden, blijft leven in Gent. En ze menen het. Dat het om meer dan dromen gaat, blijkt uit de gehanteerde taal Het is al een tijd stil rond het viaduct op de Zuid. Het ambitieuze plan om een deel van de B401 te slopen en het Zuidpark uit te breiden, kwam in 2012 tijdens de verkiezingscampagne op tafel. Maar na de verkiezingen werd snel duidelijk dat het meer om luidop dromen ging dan concrete plannen.

 

 

Het viaduct zonder pardon afbreken is onmogelijk. Het leidt elke dag 60.000 auto’s de stad in en uit, zo’n 3.000 per uur. En die laat je niet zomaar even omrijden. Bovendien werd het viaduct in 2014 nog voor 7 miljoen euro vernieuwd.

 

Grote park-and-rides

Toch zet het stadsbestuur door. De gemeenteraad bestelde deze week een studie – officieel een “verkennend ruimtelijk onderzoek” – ter waarde van 200.000 euro. De opdracht: de mogelijke scenario’s voor het viaduct oplijsten en de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. Het doel: “Het viaduct in zijn volledige lengte, tussen het Zuidpark en de spoorlijn transformeren.” Een totale of gedeeltelijke afbraak is mogelijk, zegt het bestek voor de studie. Dat het niet zomaar om wat dromen gaat, blijkt uit de gehanteerde taal. De stad heeft het over “stappen die nodig zijn om tot een effectieve realisatie te komen”. Auto’s zullen nog tot aan de R40 mogen, verder niet. Een grote park-and-ride aan de ene kant, aan de Speurder in Ledeberg, en een aan de andere kant, aan de Okapistraat, moeten de auto’s opvangen. Een belangrijke voorwaarde is wel dat het spectaculaire vergezicht van het viaduct – wie Gent binnenrijdt, ziet meteen de torenrij, de Boekentoren en de Ledeganck blinken – behouden blijft. Maar waarom moet het viaduct eigenlijk weg? Het “zuigt auto’s naar de stadskern”, zegt de Stad. En dat past niet in de ambities van het mobiliteitsplan. Bovendien is het volgens het stadsbestuur “een barrière” tussen Ledeberg en de wijk Bellevue en heeft het viaduct een “grote negatieve impact” op het Zuidpark.

 

Na de zomer wordt een studiebureau aangesteld, dat een jaar de tijd krijgt om alle argumenten op te lijsten. Daarna mogen de Gentenaars hun zegje doen. Wat zou u doen: afbreken of laten staan?

 




 

 

 
                                  © Dekenij Ledeberg vzw    Alle rechten voorbehouden