ZONE 30 NU OOK IN LEDEBERG (08/11/03)

[ terug ]    

Sinds september 2003 is Ledeberg zone 30. Dit betekent dat chauffeurs in het hele gebied tussen de Keizervest, de Brusselsesteenweg, de Hundelgemsesteenweg en de autoweg E17 alsook in het A. Papeleupark, de Meierij en de Bellevuewijk nergens sneller dan 30km/u mogen rijden. De zone 30 geldt voor alle straten, behalve voor de hoofdwegen aan de rand van het gebied: de Keizervest, de Brusselsesteenweg en de Hundelgemsesteenweg en de invalswegen Jozef Vervaenenstraat, Oefenpleinstraat, Moscouviaduct, Bellevue, Gaston Crommenlaan en de Achilles Heyndrickxlaan. Daar blijft de snelheidsbeperking van 50km/u behouden. 

Zone 30 is één van de maatregelen die de Stad Gent invoert in het kader van de "verkeersleefbaarheidsplannen". In de loop van het volgend jaar is ook Gentbrugge aan de beurt.

 

Natuurlijk is zo'n snelheidsverlaging wel even wennen. Misschien is het ondertussen voor jou een gewoonte geworden om bij het binnenrijden van een wijk wat gas terug te nemen en een versnelling lager te schakelen. Niet altijd even gemakkelijk, als je nog net vlug een boodschap wou doen en alweer je planning niet haalt.

Sommigen razen spijtig genoeg nog altijd als snelheidsduivels door de wijk. Inderdaad, niet iedereen respecteert zone 30. Het biedt nochtans meer voordelen dan je op het eerste zicht zou denken.

 

De Dienst Mobiliteit gaf ze ons netjes mee in een folder bij de invoering van zone 30. We frissen ze even op.

Minder ongevallen

Het risico op ongevallen is dubbel zo groot bij 50 km/u dan bij 30km/u. De remafstand van een auto dubbel zo groot bij 50km/u dan bij 30km/u. De kans op een aanrijding in zone 30 wordt dus gehalveerd.

Minder (dodelijke) letsels

Het is niet het fraaiste argument maar realiteit. De kranten liegen er niet om: elke dag opnieuw vallen er dodelijke slachtoffers in het verkeer. Hoe hoger de snelheid, hoe groter het risico dat een voetganger doodgereden wordt bij een aanrijding met een auto. Wist je dat de kans bij 50km/u 8 maal groter is dan bij 30km/u? Bij 80km/u is de kans op overlijden 20 maal groter dan aan 30km/u. Bij dergelijke hoge snelheid maakt je als voetganger of fietser geen schijn van kans meer.

 

Nochtans.... dit is een woonwijk

En daarom is het belangrijk dat iedereen veilig de straat op kan. Ook wie al een jaartje ouder is, moet zonder gevaar en op eigen tempo door de wijk kunnen wandelen en fietsen. Niet alleen bejaarden maar ook kinderen zijn een kwetsbare groep. Op weg van en naar school, maar ook bij het spelen "op straat". In de wijk is er immers niet veel openbare speelruimte waar de jongeren en kinderen terecht kunnen. Daarom hebben we er samen baat bij dat er veilig gereden wordt in de wijk, een maximum snelheid van 30km/u is al een grote stap vooruit.

Minder lawaai, betere lucht

Auto's die tegen 30km/u rijden, maken minder lawaai dan auto's die sneller rijden. Dat is belangrijk voor de rust en de stilte in de wijk. Bovendien geven auto's die met gierende banden door de wijk scheuren niet echt een gevoel van veiligheid.

 

Auto's die aan 30km/u rijden zorgen ook voor minder uitlaatgassen. Het is dus ook beter voor onze gezondheid.

Kortom, voldoende redenen om toch werk te maken van zone 30.




 

 

 
                                  © Dekenij Ledeberg vzw    Alle rechten voorbehouden